Kamis, 15 Oktober 2009

Anak Kecil Yang Takut Api Neraka

Dalam sebuah riwayat dikisahkan, bahwa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai. Ketika ia meleati sebuah sungai, ia melihat seorang anak kecil sedang berwudhu sambil menangis.

“Wahai anak kecil, kenapa kamu menangis?” Tanyanya.
Anak kecil itu menjawab, “Wahai paman, saya telah membaca ayat al-Quran sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi, “Wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu.” Saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan kedalam neraka.”

Berkata orang tua itu, “Wahai anak kecil, janganlah kamu takut, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam neraka.”

Berkata anak kecil itu, “Wahai paman, paman adalah orang yang berakal, tidakkah paman lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama kali mereka akan letakkan adalah ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka meletakkan kayu yang besar. Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar dahulu sebelum dibakarnya orang dewasa.”

Mendengar ucapan si anak kecil, orang tua itu berkata sambil menangis, “Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada neraka daripada orang yang dewasa seperti diriku, maka bagaimanakah keadaanku nanti?”

Tidak ada komentar:


review http://mahesakujenar.blogspot.com on alexa.com
free counters

Followers

 
heramkempek © . Template by: SkinCorner. SEO By: Islamic Blogger Template